Gå til hovedinnhold

Dronesafari på wikistipend

Skrevet av Tarjei Mo

Denne historien begynner i et fysikkrom på en skole i Akershus i mars, og slutter i november 2016. Den korte versjonen er at Brage og jeg, Tarjei, fikk stipend for å dra på fotosafari med drone i sommer. Vi fikk masse spektakulære bilder som nå er tilgjengelige på Wikimedia Commons, men vi måtte veien om en ødelagt harddisk og hodebry før bildene kunne bli lastet opp.

Vi hadde lenge tenkt litt på å ta en tur i sommerferien med drone for å lage noe små film-snutter av forskjellige steder i Norge. Nord-Norge var allerede nevnt, ettersom Brage har familie i Bodø. Da Wikimedia utlyste stipend valgte vi å forsøke å konkretisere planene, og søkte om stipend. Det var en flott måte å få reise på, samtidig som vi hadde et mål for reisen: å ta bilder til Wikipedia. Vi fikk innvilget stipendet, og etter at vi først vurderte å kjøre fra Oslo langs sørlandskysten til Kristiansand, valgte vi heller å fly nordover.

Tarjei Mo, Den hvite stranden Hauklandstranda i Vestvågøy i Lofoten sett fra drone i juni 2016, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Bruk av droner tar mer og mer av, bokstavelig talt, spesielt blant foto-interesserte. Ikke bare modellflyvere har sett hvordan denne muligheten har tatt seg opp, men også filmskapere. Flere store norske og internasjonale selskaper bruker mer og mer dronefoto i filmer. Fotografer, forskere og redningsteam bruker også droner til sitt arbeid.

Samme dag vi kom til Bodø møtte vi Petter Snekkestad, konservator ved Nordlandsmuseet. Han viste oss jekta «Anna Karoline». Nordlandsjekta ble bygget i Mosvik i 1876, og var en av over 200 jekter som gikk i trafikk mellom Nord-Norge og Bergen med tørrfisk. Siden 1959 har jekta vært eid av museet, som planlegger å bevare jekta på en bedre måte i et nytt museum skal bygges og ferdigstilles i 2018. Petter viste oss jekta, og planene for det nye museumsanlegget. Vi fløy og tok bilder med dronen før Petter videre viste oss området hvor sølvskatten i Bodø ble funnet. Der tok vi også bilder, men så tok batteriet på dronen slutt, og vi kapitulerte for å spise middag.

Dagen etter hadde vi fått låne bil, og vi tok ferge fra Bodø til Moskenes i Lofoten. Der fikk vi filmet en god del fra både Moskenes, Reine og områdene i nærheten. Da kvelden kom hadde vi handlet litt, og slo opp teltet i nærheten av Å.

De senere dagene brukte vi på kjøring og filming. Vi var høyt og lavt, og frem og tilbake. Alltid på utkikk etter gode motiver, og vi sjekket alltid Wikipedia-artiklene for bilder. Siste dagen fikk vi endelig skyfri himmel, og midnattssola slo til for fullt. Vi hadde overnattet i nærheten av strendene på Utakleiv og Haukland på nordsiden. Der fant vi ut at sola kom til å havne bak et fjell, så vi bestemte oss for å kjøre videre. Vi satte kursen mot Eggum. Der var det flott sol, men litt mer skyer. Vi fikk likevel filmet mye, og kjørte videre enda lengre. Vi kjørte og filmet hele den natta til vi kom til Svolvær. Da tok dagslyset oss igjen, og vi la oss til å sove i bilen. Dagen etter gikk turen opp til Svolværgeita, som hadde mye å by på. Det var en dag med blikkstille vann, skyfri himmel og en varm, høy, sol. Dette var perfekt for droneflyving, og i det flotteste været Nord-Norge har å by på fikk vi spektakulære bilder over «geita».

Stive og støle etter netter i bilen og på ujevn teltgrunn tok vi ferge tilbake til Skutvik, og kjørte helt tilbake til Bodø. Det ble en lang kveld og natt det også, og det å få lande i en ordentlig seng var megagodt. Frokosten havnet ved middagstider, men turen var likevel flott.

Vi hadde med oss datamaskiner, og brukte alle mulige anledninger til å lade batterier til både drone, pc-er, mobiler og annet utstyr på en pizzarestaurant, hos naboer og på campingplasser hvor vi også fikk låne dusjer. Mellom filmingen overførte vi filmene til en harddisk vi hadde kjøpt, fordi det ikke var nok lagringsplass på pc-ene. Det funket fint, frem til et sted litt før Svolvær. Da dukket disken plutselig ikke opp på skjermene, og det verst tenkelige hadde skjedd.

De butikkene vi var innom, og de vi snakket med sa det samme: Disken er ødelagt, og alt innholdet er borte. Det var en katastrofe for oss. Siden det kom helt på slutten av turen hadde vi bare noen få stillbilder lagret på et annet kamera fortsatt, og det vi nettopp hadde filmet, men det var vel bare én eller to filmer. Vi lagret de siste filmene rett på pc-ene, og avsluttet etter hvert turen. Jeg dro hjem og videre på hytta, mens Brage ble igjen i Bodø hos familie. Høsten og skolestart kom, og etter hvert fikk vi til å sende inn disken til eksperter som kunne hente ut filene. Det løste seg heldigvis til slutt, men på grunn av problemene med disken hadde vi en uforutsett utgiftspost som var omtrent like stor som hele reisen alene. Med svært god hjelp fra Wikimedia Norge, og der vi kjøpte disken, samt at ekspertfirmaet var snille og ga oss litt rabatter, fant vi en god avtale, og filene ble reddet. Uten Wikimedia Norge hadde utgiften vært så stor at vi hadde valgt å ikke hente ut bildene.

Noen måneder etter bildene ble tatt, sitter vi nå endelig med bildene på Wikimedia Commons, og vi skal fordele de ut på passende artikler. Selv om denne turen bød på veldig mye mer dramatikk enn vi ønsket, var turen en suksess. Vi er svært glade for at vi fikk muligheten til denne turen, og håper bildene står til forventningene.